Klicka texten så öppnar loggboken !


 

Greger ute i det fria på tunet i Fors, Nätra, aug 2015
        Här är ett försök att sammanfatta en del som jag har upplevt i musikens värld. Det är inte direkt nån meritlista, jag tänkte bara på att våra minnen har en tendens att med tiden försvinna in i glömskans dimmor. Bäst att skriva ner lite nu innan det är för sent. Kanske blir det ett intressant tidsdokument för den som har möjlighet att läsa det.
 
[Greger Wikberg har bidragit med mycket ideer och material till denna sida, framförallt när det gäller släkten Carpelan på Jeanetteborg. Hans  mormorsmor var nämligen Kapten Löjtnant AWZ Carpelans yngsta dotter Dorotea (1867-1959)     Greger har hela sitt liv musicerat företrädesvis med gitarr som instrument. Han har nu på äldre dar försökt minnas tillbaka och dokumentera dessa minnen, han är dock osäker på hur mycket som är glömt. Det blir ändock en diger lista av minnen. red. anm. ]
 

1. Att bli till och betagen

 

Min mor Ingrid (1930-2011)

Min far Gunnar (1928-1967)
Min mor hette Ingrid Byström. I unga år sjöng hon med Frälsningsarmén på stan. Till dess hon en dag träffade min far, Gunnar Wikberg. Han bjöd ut henne på dans. Han dansade bra, spelade jazz på klarinett och hade en hel del jazzskivor och gillade Putte Wickman och Stan Hasselgård. De gifte sej 1951 och flyttade till Mellanvägen 11 i Domsjö by. Där föddes jag och växte upp som barn.
 
Min mor jobbade på ortstidningen ÖA, i sex år, därefter på Hägges bageri. Min far jobbade på Modo och blev sedan försäljare på Bilcity i Umeå, där även saxofonisten Åke Thordendahl jobbade . Vi bodde hos min farfar William som sjöng i kören på EFS-kyrkan i Domsjö. Jag följde med dit som liten ibland. Mina första minnen av musik handlar om när jag fick överta en  liten billig transistorradio av en granne, en radio som jag oftast hade stående vid sängen och lyssnade på under kvällen. Minns att jag sjöng med i sången  O Regniga Natt” med Anna-Lena Löfgren innan jag somnade. Det torde ha varit runt 1961…
 
I Hörnettskolans mellanstadium började dagen med uppställning utanför klassrummet, tystnad och morgonbön, samt att vi skulle lära oss sjunga en ny psalm i veckan ackompanjerad av en humorlös äldre lärarinna som hette Astrid Olsson. Hon spelade dåligt på skolans tramporgel. Vi barn låtsades sjunga med, fast ingen av oss kunde melodin. Det var rätt så trist, men när det blev lördag slutade vi tidigare och därefter sändes radioprogrammet Tio topp. Det blev mitt favoritprogram då många bra poplåtar spelades upp där. Jag gillade i o f sig även Glenn Miller som min gudfar Karl 'Kalle' Edlund på Alstigen i Ö-vik ofta spelade när jag var där på besök. Kalle gillade också att lyssna till Smoke Rings med Leif H. Andersson, som han spelade in ibland på rullband. Som liten fick jag alltså lyssna till många olika slags musik. På radio spelades svenska schlagers och dragspelsmusik. En barnpassare gillade Elvis och en annan tonårsidol på den tiden var Tommy Steele.
 
1963 fyllde jag 9 år och gick i 3:e klass. Samma år var Beatles med i TV-programmet Drop-in. Otroligt bra! Jag blev helt betagen av deras svängiga popmusik och glada uppträdande. Då bodde jag i Stiftelsehus C1 med postadress Sundåsen. Numera heter den adressen Hammarvägen 13 E. Det var bara ett stenkast från Geneskolan. Åren därefter spelade en hel del lokala popband som t.ex. Moondogs, Zenders m.fl. på Geneskolan när det var skoldanser där. Ibland repeterade de bara i matsalen och då smög jag mej in och lyssnade...
 
 Minns en gång när jag följde med far på en så kallad jamsession. Det var några gubbar som träffades ibland och jammade jazzlåtar. Jag minns inte namnen - eventuellt hette trummisen Sture Callin? Nåväl, jag fick i alla fall spela med dem på When The Saints Go Marchin In. Året var ca 1964 och jag var 9 år.
 

2. Grodor då och nu

 
En helg när jag fått min veckopeng köpte jag pop-tidningen Bildjournalen som då innehöll en så kallad elefantbild med The Beatles. Den stora affischen täckte en halv vägg hemma på mitt rum i lägenheten. Jag var stolt som hade ett exemplar av tidningen. 1964 flyttade min far ut från min mor och in i en större lägenhet på adressen Storgatan 4 i Örnsköldsvik. Där i stan på Palladiums biograf såg jag filmen A Hard Day’s Night med Beatles. Det var min första musikfilm.


Grabbarna i Frogs fr v
Greger Wikberg
Leif Edman
Allan Åberg
saknas Ulf Edman
Året efter startades skolbandet The Frogs. Vi var fyra killar som spelade ihop mellan 1965-67. Vi började repetera i källaren på Stiftelsehus C2, Sundåsen och gav konserter. Vi var förband till Cornelis Vreeswijk på Barnens Dag samt spelade på föreningsmöten och Statt med mera. Det var även tänkt att vi skulle spela på Stora Hotellet i Ö-vik, men de ändrade sej tyvärr på grund av vår låga ålder. Vi klagade, men inget hjälpte. Vi vann också en popbandstävling för Flykting 67 på Hörnett-skolan. The Frogs upplöstes efter att Allan Åberg (gitarr) bjöd in en tjej, som hette Agneta Gulliksson, att sjunga i bandet på några spelningar. Han blev kär i henne och sen valde han att vara med henne före att repa och spela med The Frogs vilket gjorde att vi inte kunde fortsätta efter 1967. Det tyckte jag då var både trist och dumt för vi hade fler spelningar på gång, minns jag.
 
Hösten 2017 hade det gått 50 år sedan vi spelade sist och då föreslog jag att vi kanske borde återförenas en sista gång. Lite mer på skoj. Vi träffades i Pentiums lokal i Ö-vik där vi sjöng och spelade. Det blev en kul återförening med många roliga minnen och min kusin Lars Lundgren hade beställt fyra stycken T-shirts med The Frogs logotype till gruppens medlemmar.
 

3. Tidiga intryck och gitarrens intåg.

 
Björn Skifs & Slamcreepers hörde jag på ”Surströmmingsnatti” som hölls på Solängets travbana ca 1966. De var verkligen bra. Hep Stars såg jag och hörde på Nolaskolans aula, men då var gitarristen Janne Frisk sjuk (!) och ersatt av självaste Björn Ulvaeus! De lät mera dansband än tidigare. Jag såg även lokala bandet Gretchmen på Gene ungdomsgård. Bra sång där, men året efter blev de dansband och bytte namn till Mats Tommys. Själv lyssnade jag hellre på John Mayall & the Bluesbreakers (med Eric Clapton på gitarr). Minns att jag hörde Jimi Hendrix på radio. En fantastisk gitarrist som helt tog över mitt musikintresse.
 
Min far hade köpt en ny gitarr till mig två dagar före julafton 1967. Han avled samma dag i en bilolycka. Gitarren återfann jag drygt 50 år senare vid en utförsäljning av kvarlämnade gamla gitarrer på Östmans Musik. Den hade lämnats in där för lagning på 60-talet och blivit kvar i ett förråd! På högstadiet 1968 gjorde jag min pryo-praktik på Hagströms Musikaffär som då låg i en liten lokal uppe på Nygatan i Ö-vik. Där köpte jag en bättre el-gitarr. Samma år kompade jag stora kören på Geneskolans avslutning i musiksalen. Salen var för liten åt alla högstadieelever på en gång. Därför blev det tre konserter för årskurserna 7, 8 och 9.
 
1968 såg jag Hansson & Karlsson på Barnens Dag i Ö-vik. De spelade även i gamla tingshuset samt på Nolaskolan samma år. Fantastisk musik. Vid den tiden började jag hänga på gamla Importen (f.d. Leon Ödmarks), som låg på Lasarettsgatan just ovanför Stadshotellet i Ö-vik. Ett band med Torbjörn Sundlöf (gitarr) samt Leif Cassman (bas) och Lasse Lundgren (trummor) förvarade sina instrument och repade där. Jag träffade flera musiker och jammade bl.a. med Rune Eurenius (orgel) och Ulf Sjölund (trummor). Vi repade sen i en mindre tegelbyggnad bakom Handelsbanken i Ö-vik. Jag vill minnas att KFUM höll till där. Efter något år flyttade vi därifrån till den lilla gården som står bakom Sjölunds Värme närmast E4.
 
Jag började hänga lite på Ungdomsgården (UG) ca 1968-69. De första band jag såg där var nog Al Sharp & His Funky Flames med Leroy Lowe som senare blev en mycket bra jazztrummis. Jag minns även Peps med Blues Quality. Det fanns även några andra band som jag inte minns namnen på.
 

4. Höfner och hönan

 
1969 ägde jag en röd halvakustisk Höfner-gitarr och en Vox AC 30 gitarrförstärkare. Minns att jag repade med några i det gamla Apotekshuset. Jag minns att jag träffade Lasse Uhlin (gitarr) som köpt en stor begagnad Hagström-förstärkare. Den sas vara på hela 120 Watt, men knastrade, prasslade och sprakade; den hade inte ens hälften så bra ljud som min engelska 30-watts Vox. Något år därefter spelade jag på några jamsessions med Anders Sellin (bas), Rune Eurenius (orgel), Ulf Sjölund (trummor) med flera i ett fyrkantig rött hus som kallades för Bläckhornet inne i Ö-vik. Tyvärr blev Ulf Sjölund sjuk och slutade att spela, varpå Rune Eurenius köpte ett el-piano och startade bandet Inferno nere i källaren på dåvarande Ungdomsgården ca 1972 med Sven Norberg (gitarr), Leif Cassman (bas) och Pelle Henriksson (trummor). Efter nåt år kom Kjell Henriksson (flöjt) med i bandet. Rune var inspirerad av Bo Hansson och gjorde egna låtar. Kul, men jag gillade mera Hendrix, Cream, Mountain och började själv spela med Tord Jutered (trummor) och Anders Sellin (bas). Vi repade först ute på Mimer-lokalen i Domsjö. Mitt sommarjobb 1972 var som trubadur i en pub på Fjugesta hotell  i Närke. Minns att vi bland annat sjöng låten "Kom, kom, kom, kom till Brittas restaurang ”. När jag sedan återvände till Ö-vik skulle Mimer rivas och på hösten 1972 fick vi fortsätta repetera på Rådhuset i Ö-vik. Jag har kvar ett mindre foto från UG när vi uppträdde där en helgkväll. Vi spelade på musik-café och även på några julfester, 1971-73 om jag minns rätt.
 
Det var många band och musiker som uppträdde på UG under åren 1968-79. Jag minns en speciell helgkväll när det var diskotek där, då dök Cornelis Vreeswijk upp. Han blev erbjuden kvällens inträdeskassa på några tusen för att spela lite, men Cornelis svarade: ”Köp nåt bra åt ungarna i stället, för själv får jag bara restskatt!” Han hämtade gitarren och satte sej på scen. Discoljuset släcktes i taket och en strålkastare var riktad på honom. Han sjöng och spelade i ca 45 min och alla satt tysta som i andakt på golvet. När han var färdig ville publiken aldrig sluta att applådera och hans extranummer för kvällen blev Hönan Agda. Därefter lämnade han scenen och lokalens färgade stroboskoplampor tändes och diskoteket fortsatte precis som innan.
 

5. Rimfrost åker på turné!

 
Våren 1974 spelade jag med Roland Hübinette (trummor) och Kay Johnson (bas). Vi repade i ett garage i Hörnett och spelade sedan på biblioteket i Gene. Efter det blev Kay och jag gatumusikanter under sommaren. Vi hade två små gitarrer. Vi stod och sjöng på gator och torg och spelade diverse poplåtar som Greenback Dollar och Mr. Tambourine Man samt låtar av Risken Finns, vars texter imponerade. Hösten 1974 ersatte Kay Johnson basisten Leif Cassman i bandet Inferno och jag repade och spelade med ett teatergäng på Hampnäs folkhögskola. På UGs julfest 1974 sjöng och spelade jag några Bob Dylan-låtar med munspel och lite akustisk slidegitarr. Jag blev därefter ombedd att spela gitarr med Chile-kommittén. Minns att jag då bestämde mig för att plocka ut 15-20 låtar, som jag övade på tills jag kunde spela både bas, komp och melodi samtidigt på min gitarr. Vilket var bra för ibland spelade jag ensam på företagsluncher som bakgrundsmusik, samt även på några föreningsmöten och bl.a. på Café RSMH.
 
      1975 gjorde jag några egna låtar och startade en grupp som fick namnet Rimfrost. Vi började repa i Parkskolans aula och vår första konsert var vid jul på Ungdomsgården (UG) i Ö-vik och i Parkskolans aula. I februari 1976 spelade vi på Folkets Park under de paralympiska spelen i Ö-vik. I mars spelade vi på Musik Nolaskogs i Skorped. Därefter en konsert i Nolaskolans aula och en liten turné runt Ö-viks högstadieskolor: Gullänget, Platå, Gene och till sist på Parkskolans avslutning. Jag vet att vi även gjorde en konsert på Själevads fritidsgård och eventuellt var det nån mer spelning som jag har glömt.

 
 

6. Punken gör sig hörd

Vintern 1975 träffade jag Sten Ove Sundlöf (piano, gitarr, cello) som hade komponerat egna låtar. Vi började repa ihop ca 1976 och efter ett halvår gjorde vi konserter med enbart piano och akustisk gitarr. Vår första spelning tillsammans var på Själevads fritidsgård där Rimfrost också spelade. Senare spelade Sten Ove och jag på Alnöskolans invigning med Rune Eurenius på bas. Det blev fler spelningar också, varpå Sten Ove och jag fortsatte göra musik, bland annat till en diabildsserie om fritidsgårdar i länet, gjord av en rar tjej som hette Tarja Silvola. Den visades runtom i kommunen.
 
Jag minns en rätt bra piano/gitarr konsert som vi gjorde utomhus på Sandöfestivalen ca 1977. Ale Möller spelade också där. Han kom fram efter att vi spelat och sa att han gillade musiken och var nyfiken på min Ovation-gitarr som hade rund glasfiber-botten. Nån knäppte ett kort på oss, men det försvann tyvärr. 1977 spelade jag också lite med en pianist som hette Hasse Engström från Kramfors.
 
En kväll skulle två band spela på Ungdomsgården i Ö-vik. Det första var ett lokalt band från Ö-vik och det andra var ett punkband från Umeå. När det första lokala bandet spelade var volymen låg och rätt behaglig. Man hörde vad bandet spelade, men bandet från Umeå satt då i publiken och skrek fåniga hejaramsor till sej själva, typ "Punkgänget! Punkgänget! Vi vill höra Punkgänget! Vi vill se punkgänget!" Som om de hade hamnat på nån sorts fotbolls- eller hockeymatch. Vilket blev både störande och irriterande. Efter att det lokala Ö-viksbandet spelat klart, blev det mest skrik och oväsen på högsta volym av punkbandet från scen. Hälften av publiken lämnade snabbt lokalen. Till dess att någon i publiken fick nog och gick ner i källaren och skruvade ur en säkring till strömmen på scenen. Mitt i oväsendet…så slocknade alla förstärkare på scenen och det blev så oväntat tvärtyst och skönt. Ett ovanligt slut på den konserten. Vilket ogillades av punkbandet, men publiken tyckte det var skönt att slippa hålla för öronen och få vila efter det jobbiga skramlet.
 

7. Solen skiner i midnattssolens land

 
Jag brevväxlade 1975 med Al Di Meola (gitarr) och som avsändare skrev jag alltid ”Greger – from the land of the midnight sun”. Det var överraskande när hans första solo-album släpptes 1976 och titeln på den faktiskt var Land Of The Midnight Sun. Vilket var lite kul. På hösten köpte Sten Ove Sundlöf ett Fender Rhodes el-piano och då tillkom Peter Lundgren (trummor) och Anders Sellin (elbas) till gruppen. Vi spelade ett år och var bl.a. med live tre gånger i Sveriges Radio P3:s ungdomsprogram Utspel under namnet Dessutom. Vi var även förband till Wasa Express på Ungdomsgården. Sten Ove och jag gjorde också musik till ett annat P3-program. Det blev en halvtimme med bland annat medverkan av en tjej som jag träffat på EFS-kyrkan. Hon hette Qatarina Lindqvist och sjöng vackert på radioinspelningen.
Därefter blev jag också tillfrågad om jag kunde vara trubadur på pizzeria Mamma Mia. Det gjorde jag med basisten och gitarristen Bengt-Åke Åhs. Vi hade rätt kul och i en annons i ortstidningen stod det: "Ikväll spelar (inte) BOB DYLAN utan Greger & Bengt-Åke".  Det var trevlig och mysigt där. Anders Sellin (bas) övade nu knappt alls så vi tröttnade och lade ner bandet Dessutom. Sedan bildades Greger Wikbergs gitarrgrupp som spelade på Musik Nolaskogs. Det var en större utomhuskonsert nedanför Rådhusparken. Någon månad senare köpte Sten Ove Sundlöf en Minimoog synthesizer och Bengt Åke Åhs erbjöd sej spela elbas med oss.
 

Bandet Handkraft på Folkets Park 1978
Fr v Greger Wikberg gitarr, Peter Lundgren trummor, Bengt-Åke Åhs bas och Sten-Ove Sundlöv syntheziser m.m.
 
 Därefter hette bandet Handkraft och då blev det full fart på musik-maskineriet. Peter Lundgrens trumspel förändrades mycket, inspirerat av Åke Eriksson och Billy Cobham. Handkraft blev inbokat på Folkets Park 1978 som förband till Norrlåtar och popbandet Solen Skiner från Stockholm. De sistnämnda ställde in och Handkraft spelade ett längre set innan folkmusikgruppen Norrlåtar avslutade konserten. Handkraft spelade sedan på Ungdomsgårdens musikcafé, samt i Rådhusparken på Nolaskogskväll med Kjell Henriksson (sax och tvärflöjt) från Göteborg, som då var vår speciellt inbjudna gäst där.
 

8. Vidare i livets rytm

 
 
Hösten 1978 gjorde jag musik till Bandet går vidare i SR P3, med Johan Engström (flöjt), Wieslaw Belinsky (sax), Staffan Pettersson (bas) samt Handkraft. Efter 3 kvällar med julkonserter på UG samma år gavs en kassett ut med titeln Musikfestivalen 1978. Där spelade jag med Handkraft och Trycket (med Per-Erik Hägglund på sång). Efter det gjorde Handkraft en konsert i Parkskolans aula med ett annat lokalt band. Minns att då stod två trumset på scen. En artikel om den konserten har jag sparat.
 
På sommaren åkte jag ner till Göteborg och spelade med Kjell Henriksson, Rune Eurenius, Claes Yngström och några till på Sprängkullen. Fick tips att kolla in Sky High, som skulle spela på puben Arrows. Där var det fullt drag. Gitarristen Claes Yngström imponerade med Hendrix musik. Därefter åkte jag upp till Ö-vik och gjorde två konserter med Staffan Pettersson (gitarr) uppe på Parkskolans aula och bibliotek. Vi spelade låtar av Beatles, Chick Corea med mera.
 
På hösten 1979 stängdes Ungdomsgården i Ö-vik som varit vår replokal. Då startades Musikhuset. Det blev en förening för lokala band/musiker/ungdomar som i mycket leddes av Anders Sellin. Han ansökte om pengar från Socialstyrelsen till ett drogfritt projekt och fick 250 000kr. Föreningen flyttade in i Filadelfiakyrkans gamla källarlokaler uppe på stan. Jag blev ordförande tills vidare. De tre första konserterna där var med Roffe Wikström, Monika Törnell band och Sky High. De var fantastiskt bra! Något halvår senare fick jag göra en turné ut på kommunens fritidsgårdar, bl.a. i Gullänget, Köpmanholmen och Husum, med en trio som fick namnet Livsrytm. Trion bestod av Bengt Åke Åhs (synt och bas), Peter Lundgren (trummor) medan jag sjöng lite och spelade på akustisk gitarr. Livsrytm förstärktes sedan med Mikael Lindholm (congas, sång) och vi gjorde två annorlunda kvällskonserter på Musikhuset. På den senare konserten bjöd jag in Per Erik Hägglund (sång och piano) Han hade komponerat ett vackert stycke musik med titeln Svit för Galna Grisar som vi framförde med akustiskt piano och akustisk gitarr. Kul. Livsrytm spelade även på julfesten 1979 i Parkskolans Annex. Där blev Thomas Johansson (trummor) och Sven Norberg (el-gitarr) från Göteborg våra inbjudna gäster. Julfesten spelades in och blev en LP-skiva (Musikfest 80). Jag hade tyvärr inte bra medhörning på scen. Musiken med Livsrytm behövde därför efter-mixas, vilket inte var möjligt när all musik var direktinspelad live på endast 2 spår. Detta gjorde att vi avstod från att vara med på den LP-skivan.
 

9. Bandet Safari gör succé

 
 
År  1980 fick jag nya musik-idéer och jammade då några gånger med Thomas Lundgren (bas) & Roger Friend (trummor) som just flyttat till Ö-vik från Kalifornien, USA. Tyvärr blev Roger upptagen med jobb, så även Sten Ove Sundlöf (klaviatur). Därav blev Peter Sundin (trummor) samt Mikael Schäder (klaviatur) tillfrågade om att medverka. Vi gjorde först en konsert under namnet Greger Wikberg Band med tre gäster: Benke Olsson (sång), Mikael Lindholm (congas) och Anders Johansson (gitarr). Detta blev startskottet för bandet Safari. Vi repade och spelade övervägande eget material som var influerat av diverse latinamerikansk musik, typ Hot Salsa, Aires, Tito Puente, Fania Allstars, Willie Bobo m.fl.



Safari på vykort
När Safari gjorde sin debut på Ö-viks bibliotek blev det fullsatt och publikrekord, enligt personalen. Tyvärr blev Safaris trummis sjuk, men Peter Lundgren (trummor) som tidigare spelat i Handkraft och Livsrytm kom till undsättning med några minuters varsel. Ortstidningen ÖA skrev att det blev ”Succé för bandet Safari på biblioteket!”  
 

Safari spelar på Nolaskolans aula
 
Den kristna Göteborgs-gruppen Salt med Annika Skoglund (sång) skulle göra en konsert i Ö-vik. Safari var inbokade som förband, men trummisen i Safari blev åter sjuk och då ställde jag upp och sjöng några vackra visor istället. Stor publik där. Salt var jättebra, ljudet likaså. Safari gjorde även en konsert i  Nolaskolans annex efter att en av arrangörerna tragiskt hade omkommit i en bilolycka.
 
 
Våren 1981 var jag i Stockholm och träffade bl.a. Charlotte (Elisabeth) Randin som bjöd in mej på Stevie Wonders födelsedagskonsert. Charlotte hade varit på Grand Hotell kvällen innan och firat honom halva natten. Jag följde med henne till konserten. Vi fick var sitt "Guest Card" av Cameron Ross som skötte ljuset där. Jag fick också ett glas med champagne i ena handen och ett glas med juice i den andra. Sen gick vi in backstage och sjöng för Stevie. Otroligt kul !  
 

10. Resan tar nya vägar

  
 
Samma vår spelade jag med Safari på bland annat Rockforum och på Sörlidenskolan i Ö-vik, i Skellefteå , i Nordmaling och på Husums fritidsgård, samt på Arnäs bibliotek med Arne Söderström. Sommarens musikfest gjorde Musikhuset utomhus i Rådhusparken. Där kompade jag Carin Östberg (senare gift Lundmark) i Bengt-Åkes Trio, samt spelade med Safari. Jag minns att Göran Sydhage (trombon) och jag blev inbjudna gästmusiker i bröllopsbandet när Roger Friend gifte sej i Pingstkyrkan (Ö-vik). Roger startade sen ett eget band, Friends, med L-O Forsberg – och erbjöd mig fast plats i bandet. Jag följde dock bara med upp till Lycksele och Café Duvan, samt till Pingstkyrkan där, för jag spelade mest med Safari och hade vid den tiden fast jobb på Ö-viks sjukhus. Roger träffade Staffan Linder (gitarr) som istället kom med i bandet Friends.  
 
Roger och hans fru Jeanette flyttade ner till Stockholm. På jazzklubben Fasching träffade jag bl.a.  Hector Bingert (sax) som efter en bra konsert och lite snack bjöd hem mej till sin familj i Bromma. Han gav mej även en nyttig lektion i rytmik och jag lärde mej några av hans låtar som vi spelade lite på. "Musiken ska koka", sa han. Inget mediokert trams där inte. Fullt ös!  
 
Jag bodde bland annat hos trummisen och musikläraren Marcos "Botcha" Migoya. När jag återvände hem till Ö-vik blev jag ombedd att spela percussion med lokala bandet Veda Brozk på några spelningar. Vilket var kul som omväxling. Safari var med på Rockforum 18 april. Bästa spelningen med Safari var nog på Parkskolans avslutningsfest 1982. Fullsatt i Aulan. Safaris trummis blev även då sjuk, men Peter Lundgren kunde åter rädda situationen och spelade grymt bra! Fantastisk publik! Stående ovationer och två extranummer. Sista spelningen med Safari var sommaren 1982 på musikklubben Studion i Stockholm och där spelade också punk-pop-bandet Respons. Safaris keyboardist Mikael Schäder och jag fortsatte därefter med Respons och vi spelade lite överallt bl. a. på Elvira Madigan (f.d. Blå Dragonen i Umeå), och jag minns att vi gjorde även en hyfsad radiospelning på Musikhuset i Ö-vik. Fullt drag och svettigt värre. Jag gjorde även en akustisk gitarrkonsert på Stekhuset/Torget i Ö-vik och därifrån fick jag ett foto som jag sparat.  
 

11. Lyriska toner på hemmaplan

 
 
 
Ö-viks lyrikförening startades 1982 och det blev spelningar med visor och lyrik. Vi höll till på biblioteket och Nolaskolan. En fin konsert med lyrikföreningen på Thule minns jag. Även att jag ombads att göra musik till ett föredrag om Rembrants tavlor på Ö-viks bibliotek. Samma år dök trummisen Roger Friend upp här i Övik igen med basisten Jonas Hellborg. De frågade mig om jag ville spela med dem. Jättekul idé. Vi åkte ner till Stekhusets scen och bar in våra instrument. Vi spelade musik av Z.Z. Top, Cream och Jimi Hendrix bland annat och det utan att ens ha repeterat innan. Vi jammade också på några låtar som Jonas hade komponerat. Det funkade bra och alla var glada och nöjda. Jonas Hellborg bodde hos mej den helgen. Jag minns att han gillade Tony Williams Lifetime. Han sa också att han skulle spela med gitarristen John McLaughlin (vilket också skedde nåt år senare), samt att han skulle gifta sej med Kate Bush (vilket han däremot inte lyckades med).      
 
Sommaren 1983 uppträdde jag med Janne (Lindfors) Rullband på diverse spelningar och kort därefter bildades coverbandet Emmaz Rockerz. Det blev flera roliga pubspelningar under sommaren. Bandet Living Sound var på turné och dök upp i Ö-vik. Deras gitarrist Ted ville hellre sjunga i bandet än spela gitarr. Jag spelade då på Pingstkyrkan och blev erbjuden att överta hans plats på gitarr i Living Sound, en stor internationell kristen grupp, men jag hade ju fast jobb och spelningar här hemma så jag tackade nej till att turnera runt i världen.  
 

12. Från bröllop till Coltrane till…

 
 
1984 gjordes sista spelningen med Respons och jag blev då ombedd att göra musik till en film som spelades in på Valhalla fritidsgård. Tyvärr dog Marko Narkilathi som hade huvudrollen – och filmen med titeln Peter försvann spårlöst. Jag repade under den tiden med en bra pianist som hette Erik Olsson som sen tyvärr flyttade. 1984 ville också Peter Sundin (trummor) spela akustisk gitarr och jag hade några idéer som spelades in på den egna skivan 'Akvarell'. Peter och jag gjorde ett antal konserter, bl.a. på vårdskolan i Ö-vik och på bröllop i Seglora kyrka, samt på Grand Hotell i Stockholm, på Nolaskogskväll i Ö-vik, Café UH, EFS, på ett café i stan (som sen hette Reuterdahls), i Gullängets kyrka och eventuellt också på andra ställen.  
 
Under våren 1985 spelade jag med Göran Jonsson (piano/synt), Magnus Lundberg (el-bas) samt Magnus Sjölander (trummor.) Vi spelade på Pingstkyrkan på ungdomsmöten några gånger. Vi bytte bassist till Lars Österlund och hette GLG-Jam när vi spelade den 7 juni på Avslutnings-Rock. Det var en större utomhuskonsert med flera band på idrottsplatsen Skyttis.  
 
Under sommaren 1985 satt jag med i husbandet för Nolaskogskväll. Vi repade i Sund och vi spelade låtar som spann från Främling till Drömmen om Elin. Jag gjorde även en konsert sommaren 1985 med "Hinc Robur Allstar Team", med Al Andersson (gitarr), Per Erik Hägglund (sång) och ett hopkok av andra musiker. Under hösten 1985 hade Ö-viks kommunbibliotek anordnat lunchmusik och där tolkade jag John Coltranes musik med jazzpianisten Alf Häggqvist. Vi spelade även på ett kyrkans musikcafé. Lite extra kul var att samma höst bjöd Hector Bingert in mig att spela med hans band Latin Lover när de hade konsert på restaurang Röde Orm i Ö-vik. Jag fortsatte spela med Magnus Sjölander (trummor), Göran Jonsson (klaviatur), Magnus Lundberg (bas), och vi spelade bl.a. på Julfesten 1985 i Musikhuset, Ö-vik. Jag inledde med några solo-stycken för gitarr som jag hade komponerat. Pastor K-G Larsson frågade om jag kunde spela under julen på ett så kallat symöte som hölls i EFS-kyrkan. Ja, varför inte? Jag spelade mina egna solo-stycken samt kompade på enkla lovsånger.  
 

13. Mera spel och musik

1986 såg jag Billy Cobham Band på jazzklubben Fasching i Stockholm. Jag var där tidigt och blev imponerad av hur han övade dynamik på trummorna. Jag åkte hem och spelade sologitarr på de lokala skivaffärer som fanns då, signerade och sålde mina skivor. I samma veva blev jag tillfrågad att spela med sångerskan Pernilla Lundgren från Sidensjö och även med Inger Berggren (sång) med flera i bandet Select som spelade soulpop med kristna texter. Deras ordinarie gitarrist flyttade och lämnade stan. Minns att på julfesten 1986 i Musikhuset gjordes sista konserten med gitarrduon.  
 
Sedan 1987 började jag repa på Pingstkyrkan med basisten Lars Österlund från bandet Living Sound. Vår första konsert var på Elimkyrkans ”Café After Eight”. I februari 1987 gjorde vi en annorlunda duo-konsert på Dragspelsklubbens årsmöte i Nolaskolans aula! Därefter gjorde vi en konsert på Café UH, och eventuellt några till. Lars Österlund blev tyvärr krasslig och fick svårt att fortsätta spela. Den mer flyhänte basisten Thomas Lundgren ersatte honom. Därefter gjordes en skolkonsert för musiklinjen på Mellansels skola och vi spelade på några ställen till. Sen utökade vi till en kvartett med trummisen Peter Lundgren och med Magnus Sjölander på keyboard. Vi gjorde en konsert på utomhusscen vid Solbacken, Dekarsön. Fint väder och hyfsat ljud. Vi jammade på diverse egna idéer och basisten Thomas Lundgren spelade gamla hederliga låten Four Brothers som Woody Herman gjort berömd. Vi spelade även låten Stratus av Billy Cobham.  
 
Bandet New Design fr v Thomas Lundgren, Patrik Jonasson och Greger Wikberg 
Thomas Lundgren (bas) och jag fortsatte att göra duo-konserter på Musikhusets Café samt i Ö-viks församlingshem, Folkets Park, Carstedts bil, Husumgården m.m. Vi utökade sen med Patrik Jonasson på klaviatur och kallade oss New Design. Helt utan trummor gjorde vi några trevliga spelningar bl.a. på Elimkyrkan och Café UH.  
 
En annan kul spelning 1987 var inne på Åhléns varuhus. Arrangören där ringde och frågade om vi kunde hoppa in med kort varsel och spela julmusik istället för en dragspelare som blivit sjuk och därför ställde in. Det här hände mitt under värsta julrushen. Arrangören var själv ledig, men erbjöd bra betalt. När vi kom till Åhléns varuhus med våra instrument fanns det tyvärr ingen scen där och ont om plats att spela på. Därför blev vi hänvisade till damavdelningen och att spela bland Bh:ar, trosor, bikinis, korsetter och så vidare. Vi valde att spela lite roligare musik än just jullåtar. Typ jazz/pop och olika egna låtar under 2 x 45 min, och avrundade sista setet med en enda jullåt. Jag fick sedan ett foto därifrån av en kund.  
 
 
Vid den tiden fick jag besök av Helena Sehlberg (sång), en ung tjej som bad mej kompa henne på några talangtävlingar. Den första var i Nordingrå, sen Norrfällsviken med Mikael Olsson (bas) och mig på gitarr. Helena var duktig och vann båda tävlingarna. Vi gjorde även en inspelning i Musikhusets studio. Sen spelade jag med Helena på några trivselkvällar, musikcafé, Folkets Park. Jag minns att Kjell Henriksson (sax och flöjt) och jag kompade henne en fin sommarkväll uppe på kyrkbackens scen, som då låg bakom Ö-viks församlingshem. Helena är numera gift med trummisen Micke Syd i Gyllene Tider och de bor i Enskede.
 
På Stekhuset i Ö-vik gjorde jag några trevliga trubadurspelningar bl.a. med Ralph Peeker från Snowstorm när Magnus Pehrs blev gästartist. Jag spelade även med trubaduren Glenn Sundqvist samt på en jazzkväll med Thomas Lundgren (el-bas), Maria Andersson (sång) och Alf Häggqvist (piano).
 

14. Drag i spelet

 
1988 spelade jag i Molidens församling på gudstjänst med prästen Eva Byström Omnell. Därefter spelade Göran Jonsson (keyboards), Mikael Olsson (keyboards), samt Kjell Henriksson och jag in ett antal nya låtar i Samsound (Skorpeds musikstudio). Efter det fick jag en idé om att åka ut och spela musiken live. Det hela fick heta GMG Project efter våra förnamn Göran, Mikael och Greger. Två keyboards, en gitarr samt en mindre trummaskin. Vi hade med oss nya låtar som vi övade och repeterade kvällstid inne på Östmans musikaffär och därefter åkte vi ut på skolor och fritidsgårdar. Vår första inbokade konsert och workshop var i Bredbyskolans musiksal och sen fortsatte vi runt om i distriktet med ett mindre PA för att framföra våra låtar. Minns att nåt tag därefter spelade jag också in en låt (Regnskogshymn) med Göran Jonson (keyboard).
 
Hösten 1988 anordnades en gitarrafton på Rådhuset av Ann Charlotte Janunger (gitarr). Vi var ett gäng gitarrister där med skiftande musikstilar, allt från klassiskt till jazz.
 
1989 var jag med Anders Svedberg (klaviatur) på jazzkurs i Vindeln. Där spelade jag två konserter i ett storband som leddes av Mikael Råberg med Lars Danielsson (bas) samt Anders Kjellberg (trummor). Jag gjorde även en konsert med en bra basist vars namn jag tyvärr glömt. Det skedde i aulan på Vindelns Folkhögskola. Dragspelaren Thor Ivar Wiklund dök upp där och vi jammade på några enkla jazz-standards. Under 70-talet jobbade han på musikaffären Hagströms musik i Ö-vik och spelade även hammondorgel samt bildade dansbandet Kustligan. Minns att han lärde mej att spela jazzackord på gitarr samt att lyssna på den fenomenale jazzdragspelaren Erik Frank. Fint sväng där. Vi hade kul och berättade gamla minnen. Mot slutet av sitt liv blev Thor Ivar Wiklund sjuk, men jag hann besöka honom några gånger innan han somnade in.  Han uppskattade det.
 

15. Ersatte jazztrummis

 
 
1990 spelade jag med Jonas Knutsson (saxofon), Anders Svedberg (keyboards), Jimmy Kjellqvist (bas) och Per Anders Skytt (trummor). Vi spelade på Scharinska Villan i Umeå och på Strömbäcks folkhögskola. Minns att Stina Nordenstam dök upp några dar innan hon skulle göra en konsert där. Vi hade ett kul natt-jam med Stina som därefter frågade om jag ville hänga med och spela jazzstandards på hennes nästa turné. Jag rekommenderade en annan gitarrist som spelade otroligt bra och han blev helt perfekt.
På fredag skulle Stina Nordenstam göra konsert med Anders Persson (piano), Christian Spering (bas) och Anders Kjellberg (trummor). Jag hjälpte Kjellberg att packa upp sitt jättefina Gretch trumset. Han fick lite ont om tid och skulle iväg på nåt möte, tror jag. Han sa att han kunde bli lite sen till konserten och hinner jag inte tillbaks i tid får du spela ikväll istället för mej, sa han. Sen lämnade han över sina trumpinnar till mig. Otroligt kul! Jag stannade kvar med Stina Nordenstam när Anders Persson och Christian Spering började repetera med henne. Stina gillade mitt fria trumspel och hon bad mej fortsätta att repa med dom. Anders Kjellberg blev sedan faktiskt försenad och konserten började. Stina sjöng otroligt bra och jag var glad att spela med på några låtar till dess Kjellberg dök upp. Det roligaste var att efter konserten berättade Kjellberg för mej att han anlänt under första låten, men han tyckte det lät så fint att han satte sej längst bak i publiken och njöt av hur bra hans trummor lät när jag spelade på dom! Vilket var ett klart godkänt betyg. Det var en av de finaste stunderna i mitt liv som jag haft på en scen. Otroligt kul att spela live på ett jättefint Gretch trumset och med så bra musiker.

Lördag 3 mars 1990 samlades sju band från Ö-vik för att göra en minneskonsert till gitarristen Jimi Hendrix. Lite speciella namn fanns med på affischen: Glenndrix Desire, Gregers Experiment, m.fl. Roligast namnet på affischen var nog Börjes Kraschlandning. En helkväll med musik. Jag minns att jag helgen efter blev ombedd av pastor Ingmar Rahm att spela på hans avslutning. Den spelades in i Pingstkyrkans radiostudio av en trevlig tjej som hette Lizzie. Världscupen i längdskidor hade en deltävling i Örnsköldsvik helgen 10-11 mars och i samband med det gjorde Thomas Lundgren (bas) och jag en jazzkonsert på Cecilias restaurang för några av de deltagande skidåkarna som Terje Langli, Harri Kirvesniemi och Vladimir Smirnov. I samma veva spelade jag sologitarr på ett kyrkbröllop, så det var en varierande vecka med olika typer av spelningar.
 

16. Tillbaks till Beatles och fler skivinspelningar

 
I samband med Beatles-utställningen 1991 på Ö-viks museum kompade jag Jörgen Edlund (sång) på en låt samt Magnus Edholm Combo på en annan låt. Jag spelade med Helena Sehlberg (sång) samt ersatte gitarristen i bandet Working Class Heroes vid en utsåld konsert på Musikhuset. Vi gjorde därefter även en konsert i Nolaskolans aula med bland andra Cynthia Lennon i publiken. Jag bad bandet Working Class Heroes att kompa mig utomhus på Musikhusets sommarcafé, samt på en vacker och trevlig midsommarkonsert i kyrkan på Solbacken på Dekarsön. Trummisen Per Anders Skytt var också med i bandet. 1991 spelade jag även på Skulefestivalen med Ulla Sjöström (sång) och Torbjörn Nyberg (sång) samt Mats Byström och några till. Vid soundcheck hörde Monika Törnell mej och frågade om jag ville spela med henne där, men jag kunde inte alla hennes låtar och bad Jonas Knutsson (sopransax) ta över.
 
 
Samma år gjorde jag en turné med Björn Westerlund (bas), totalt ca femton konserter. Vi spelade för musiklinjen på Mellansel, Vårdskolan, Musikhuset, Stekhuset, Café UH och på några ställen till. Den sista och bästa konserten på den turnén var nog på Hampnäs Folkhögskola. Stående ovationer och vi blev inropade sex gånger för extranummer. Det var verkligen en minnesvärd konsert. Jag kompade Ulla Sjöström i nåt radioprogram som hon gjorde också. 1992 började jag repetera med Fredrik Haake (trummor) och Niklas Vigren (bas) på Mellansels Folkhögskola. Vi gjorde konserter under benämningen Greger Wikberg Trio bl.a. på Rådhuset, på Arkenbibliotekets café och på Musikhuset (samt några skolkonserter). Musikläraren och arrangören Leif Holmberg skrev en svit, Dans till Svart Pipa, inspirerad av boken med samma titel. I den sviten medverkade Bengt Lindgren (sax), Synnöve Dellqvist (sång), Mattias Bylund (piano, numera i Bingolottos husband), Niklas Nordin (bas), Fredrik Haake (trummor) samt en kör. Själv spelade jag då på en synth-gitarr.
 
1993 fick jag problem med nacken men gjorde en inspelning med Anders Svedberg, Fredrik Haake och Niklas Nordin. En låt var med på en samlings-cd, So Far, So Good. På Musikhusets julfest samma år gjorde jag en blytung konsert med Domedagskvartetten. Det var tillsammans med Palle Pesonen (trummor), Magnus Sjölander (keyboard) samt Thomas Lundgren (bas), förutom jag på el-gitarr. Age På Strövtåg blev  rubriken för vår spelning (efter ett lokalt radioprogram). Vi spelade bl.a. en låt av Mahavishnu Orchestra och jammade och skojade med egna teman - och hade kul. Vi avrundade med Stings shuffle-variant av låten Shadows in the Rain.
 
1994 fyllde Ö-vik 100 år och jag sjöng med Ö-viks kammarkör i Själevads kyrka. Den inspelningen gavs ut på CD-skivan ”Övik 100 år". Jag blev även ombedd att spela på 100-års-firandet av Ö-vik som stad. Detta gjordes under namnet Wikbergs Kapell med Niklas Nordin (el-bas), Anders Svedberg (piano, synth), Kjell Henriksson (sax & flöjt) samt Fredrik Haake (trummor). Själv spelade jag el-gitarr. Vi gjorde en konsert på Musikhusets utescen och en annan konsert i soligt och fint väder nere vid Ö-viks hamnmagasin. De är rivna nu.
 
Jag blev ombedd att medverka på CD-skivan She Walks Alone With Me. Det var ett band med det ovanliga namnet The Miscellaneous. Däri medverkade bl.a. Magnus Sjölander, Steff Loy, Öyvind Eriksen, Mattias Bylund, m.fl. Jag improviserade några solon. Jag kan också komma ihåg att jag spelade före Ted Gärdestad på en konsert vid en kändisauktion på Folkets Park. Han såg blek ut och hade solglasögon inomhus.
 
Under en tvåmånadersperiod i början av 90-talet körde vi nåt som kallades Måndagsklubben på Musikhuset. Det blev workshops med pop, visor, jazz, blues och annat som jag och några andra lokala öviksmusiker ordnade för musikintresserade nybörjare. Ett kul initiativ tyckte många.
 

17. Nytt millennium

 
Efter årsskiftet var jag i kontakt med Jojje Wadenius och blev inbjuden som gäst när han spelade på Skulefestivalen 2001. Kul att träffa honom. Otroligt trevlig musiker. Jag blev också inbjuden till Movements studio i Landskrona av den för mig tidigare okände multimusikanten Roine Sangenberg. Han spelar mycket i södra Sverige och har en riktigt fin studio. Vi jammade och gjorde några inspelningar. Några gånger har jag uppträtt på Kulturnatta i Själevads församlingshem, samt också på tavelutställning i Ö-viks museum med Niklas (Nordin) Vigren på bas. Jag minns också en spelning med Emil Sydhage (elbas) i kyrkstugan i Själevad.
 

Lasse Lundgren och Greger Wikberg
 
 Därefter repade jag med min kusin Lasse Lundgren (gitarr). Vi kallade oss Lite Läckert och gjorde först några konserter i Pingstkyrkan som arrangerades av IOGT. Därefter blev det diverse konserter i Arnäs kyrka, på Bokcafé Pilgatan i Umeå, en utomhus-konsert i Rådhusparken i Umeå. Vi spelade även i Sundsvall på en trädgårdsfest, i Gullängets kyrka, i Domsjö kyrka, samt på Vårblomman i Arnäs, Sommarhemmet i Domsjö, på jazzklubben Metropol i Härnösand, IOGT i Skellefteå. Minns att vi spelade i ett radioprogram med allsång. Konferencier var Helena Brun. Vi fortsatte och spelade bl.a. på Sörlidenkyrkan och Missionskyrkan i Ö-vik innan den stängdes och såldes, samt för PRO på Ö-viks torg och på några äldreboenden, i Bjästagården, i Sidensjö församlingshem och på Linatorpet, samt en fin spelning utomhus vid affären i Myckelgensjö. Vi spelade även i Lingbo, utomhus vid Skeppsmalens fiskeläge, några gånger i gamla Grundsunda kyrka. Till det kan läggas vid Gammelgården och Ödbergska gården och på Sommarvågen i Övik, samt år 2009 en konsert utomhus vid Djupsjö Camping och sedan i Själevads gamla fina kyrkstuga (nu riven), där Crea-Nova hade utställning med fina tavlor. Det blev nog totalt ca ett 70-tal spelningar med gitarrduon Lite Läckert. Minns även en spelning med Loes Heuff (sång & gitarr) och Lasse Lundgren (gitarr) i Kerstins Uddes aula i Trehörningsjö.
 

18. Avslutningsvis...

 
2010 blev jag inbjuden till Uppsala gitarr-festival av jazzgitarristen John McLaughlin. Hans band 4th Dimension gjorde en konsert. Det var kul att träffa honom. Vi fick god kontakt redan 2003 och har behållit den sedan dess. Han har imponerat spelmässigt på mig många gånger. Alltid haft fantastiska trumslagare i sitt band.
 
Efter 2010 har jag gjort några konserter med Lite Läckert, samt en mindre turné i kyrkorna med Niklas Wigren (bas), som är en klippa. Vi har spelat till och från i 30 år, både som duo, trio, kvartett & kvintett i ett antal olika sammanhang. Vi har även jammat på Vardagsrummets scen och spelat på fester m.m. Niklas och jag kompade bl.a. Thomas Nordin (sång) i några låtar av Stevie Wonder. Grymt bra sång. Det skedde utomhus på Sommarvågens scen nere vid Ö-viks hamn. Den sista konserten med Lite Läckert gjordes en fredag kväll i Ö-vik på ett ställe som heter Vardagsrummet. Vi har haft kul tillsammans med Anneli Vigren som är en av eldsjälarna där.
 
Jag har också spelat på Jazz-jam med Kenneth Grönfelt (trumpet), Martin Eklöf (trummor), Tobias Helen (bas) samt Karl Sjöström (gitarr). Den sistnämnda har jag också spelat med på sommarcafé ute vid Solbacken, Dekarsön. Där var även basisten Thomas Lundgren och gitarrläraren Lars Fahlgren med. Under åren har jag kompat i diverse olika musikaliska sammanhang, samt spelat som trubadur, gjort solokonserter på bibliotek, i skolor, i affärer, i föreningar, i Ö-viks kyrka då Gun Hörnqvist läste dikter och vi gjorde en vacker melodram tillsammans. Jag gillar akustiken i kyrkor och församlingshem. Jag har spelat på bröllop, äldreboenden och på några begravningar. Livet har varit en härlig resa i musikens värld. Den mesta av min tid har jag dock ägnat åt att öva och komponera. Nu är jag färdig med det.
 

19. Div inspelningar med skiftande ljudkvalité  

Short Time - Wikbergs kapell
https://www.youtube.com/watch?v=Es325hhJjU0

Svedbergs massage - Wikbergs kapell
https://www.youtube.com/watch?v=mifEFyIlh9U

Kort demovideo - Lite läckert
https://www.youtube.com/watch?v=2HIa5tfTLtE

"Allt under himmelens fäste" - arr Greger W.
https://www.youtube.com/watch?v=YMmkn9QnUJw

"Charmören" - Lite läckert
https://www.youtube.com/watch?v=VHEsqmR7AOg

"Karnevalens morgon"
https://www.youtube.com/watch?v=0I5Vw_Kg7b8

"Sambastubadet" - Handkraft 
https://www.youtube.com/watch?v=4wmcNiNfORI

"Lyftet" 
https://www.youtube.com/watch?v=8-r2x9pkdCY

"En gammal goding" - Lite läckert
https://www.youtube.com/watch?v=I9_ccIvTTyE

"Skymningsljus" - Lite läckert
https://www.youtube.com/watch?v=CgZOR34AXw0

"Begeistrad" - Lite Läckert
https://www.youtube.com/watch?v=CdR-kcfS9mQ

"Efter regnet" - Lite läckert 
https://www.youtube.com/watch?v=mae9RgG6Fmc

"Here, there and everywhere". Helena  1991
https://www.youtube.com/watch?v=-SieK0fKQWs

"Allt eftersom..". -  Pelle Andersson & Greger W
https://www.youtube.com/watch?v=Oo2yMWVDDBUM 

 

20. Post script: Inspiration

Roade mig med att skriva ner några bra konserter som jag har bevistat och minns:
 
Miles Davis, Chick Corea & Return To Forever, Mahavishnu Orchestra, Herbie Hancock, Weather Report, Shakti with John McLaughlin. Kornet, Billy Cobham, Allan Holdsworth, Sonny Rollins, Michael Brecker, McCoy Tyner, Scott Henderson/Gary Willis, Robben Ford band, The Guitar Trio (Al, John & Paco), Pat Metheny Group, Jan Garbarek, Stevie Wonder, Oregon, Eje Thelin Group, Steve Lacy, Eskil Columbo trio, Muddy Waters, Hep Stars, Hansson & Karlsson, Slamcreepers, Peps & Blues Quality, Fläskkvartetten med Freddie Wadling, Wasa Express, Opposite Corner, Hawk On Flight, Paco De Lucia Sextett, Pekka Pohjola Band, Jukka Tolonen, Zappstetot, Latin Lover, Aires, Hot Salsa, Roffe Wikström, Kebnekajse, Samla Mannas Manna, Putte Wickman, Hacke Björksten kvartett, Rollin' Phones, Eva Möller/Carmen, Åke Eriksson/Attack, Eric Steen/Flamenco, Lars Jansson Trio med Anders Kjellberg har jag sett 10-tal ggr (både i Umeå, Ö-vik, H-sand, Sthlm m.m.), E.S.T., Shai Maestro Trio, Al Sharp & His Funky Flames, Monica Törnell Band, Bolon Bata, Meta Roos & B.B., Gunnar Idenstam, Attack, Jerry Williams, Robin Trower, EGBA, Wishbone Ash, Mount Everest, NHÖP Trio, E.E.E/Lena Willemark, Harpans Kraft, Possition Alpha, Jan Tolf Big Band & Annika Skoglund, SALT, Guitars Unlimited, Andreas Öberg/Gustav Lundgren, Sky High, Jan Lundgren Trio, Sofia Karlsson, Triakel, Mats/Morgan Band, GUBB med Mats Öberg, Spoonman, Mike Stern Quartet, Brian Melvin/Jaco Pastorious, Jonas Hellborg, Pierre Svärd, Nationalteatern, Shai Maestro Trio, Tommy Körberg/Stefan Nilsson, Europe, Attack, Pugh Rogefeldt, Ted Gärdestad, "On Stage" (bästa cover- bandet!), Bengan & Kalle Moraeus, Merit Hemmingson, Kingens Trio, Evert Ljusberg, Per Hellberg/ Hazze Wazeen, Jerusalem, Kjell Höglund, Blues Bag, Eva Dahlgren, Peps Blodsband, Mikael Wiehe, Meshuggah, Rekyl, Koinonia, Charlotte Höglund Band, Per Erik Hallin, Titti & Erling, Stefan Gunnarsson, Göran Fristorp, Victoria Tolstoy, Svante Turesson, Jojje Wadenius, Eric Bibb, Ale Möller, Lena Willemark, Knutsson/Norberg duo, Chapter 2, Pierre Svärd, Ulf Wakenius/Lars Jansson band.
 
Nu senast Far & son = gitarristerna Ulf och Eric Wakenius, samt Bob Mintzer med High Coast Jazz Orchestra, och Thomas Arnesen Band plus många, många fler!
 
Undrar hur många konserter man har glömt? Minnet är betydligt sämre när det gäller klassiska konserter och storband. De har ändå varit inspirerande upplevelser av skiftande slag. De har alla berört mina sinnen och kvar finns många musikminnen.
 

Levin-gitarr tillverkad år 1906
 




Ett stort tack till Mikael Uhlin för support! 

/Greger Wikberg, Augusti 2022
Tillbaka till topp