|
Länk till sidan om linet |
Mangelboden i Brynge, uppförd i mitten av 1700-talet. |
Ett av de sista momenten vid framställandet av
premium linnelärft var att mangla densamma. I Brynge uppfördes i mitten av 1700-talet en mangelbod som för den tiden var av industriella mått. Oftast var det "sörkörare" som mot ersättning fick sin upphandlade linnelärft manglad. |
Illustratör : Per Lindroos/ Örnsköldsviks Museum, 1985 |
|
Skiss visande lärftmangelns princip. Principen kan grovt liknas vid dagens linjära rullager från SKF. |
Till vänster utefter bodens östra långsida ses
lärftmangeln. En träkista fylld med sten om ca 5 ton tjänar som pressvikt i lärftmangeln. Via mycket släta och runda rullar överförs denna presskraft till linnevärften. Två av dessa rullar framgår tydligt på fotot nedan. I bildens mitt ses sträckbänken. |
Foto: 6 Aug -08 |
Utefter bodens västra långsida finns erforderlig mekanik och reglage för att styra mangelns fram- och återgående rörelse. Till vänster om mitten vid golvnivå ses elmotorn som senare kom att driva mangeln. Efter installation av elmotor lär mangeln ha funktionerat mindre bra. I förgrunden till vänster ses sträckbänken. |
Foto: 6 Aug -08 |
Som ses var elmotorer i början av 1900-talet helt öppna och inte kapslade det minsta. En enda liten vattenstråle kortslöt allt, utan brand i bästa fall. Att närma sig denna tingest innebar alltid livsfara. Med släpringar helt öppna innebar att när torrt damm ackumulerade blev brandfaran akut. Otaliga är de berättelser som beskriver förolyckade i elektrifieringens barndom. På frontskölden är ingjutet " LUTH & ROSENS ELEKTR: A.B STOCKHOLM " |
Foto: 6 Aug -08 |
I "Linladan" i Brynge står denna manuellt manövrerbara lärftmangel uppställd. |
Foto: 15 Juli -12 |